Dit reglement geldt vanaf 1 januari 2026 (aanslagjaren 2026–2031). Het is goedgekeurd op de gemeenteraad van 15/12/2025 en gepubliceerd op 19/12/2025.
Hieronder staat een samenvatting van het reglement. Via de link onderaan kun je het volledige (wettelijke) reglement lezen.
Wat?
Voor het maken van fotokopies, het opzoeken van stedenbouwkundige inlichtingen, het afleveren van uittreksels uit registers ... rekent het lokaal bestuur een vergoeding aan.
Wie betaalt?
De persoon of organisatie (bv. burger, notaris, vastgoedmakelaar, promotor, studiebureau ...) die het document, de afdruk, de opzoeking of de verzending aanvraagt.
Hoeveel kost het?
Planafdrukken op papier: 15 euro per lopende meter papier
Affiches voor openbare onderzoeken: 2,50 euro per affiche
Verzending of kennisgeving van stukken (openbaar onderzoek / scheidingsmuren): verzendingskosten
Zijn er vrijstellingen?
De belasting geldt niet voor de behandeling van vergunningsaanvragen of meldingen.
Wanneer moet je betalen?
De belasting moet betaald worden bij afhaling. Als de administratieve stukken verzonden worden, moet het bedrag overgeschreven worden binnen zeven kalenderdagen na verzending.
beslissing GR 15.12.25 - bekendmaking 19.12.25