Dit reglement geldt vanaf 1 januari 2026 (aanslagjaren 2026–2031). Het is goedgekeurd op de gemeenteraad van 15/12/2025 en gepubliceerd op 19/12/2025.
Hieronder staat een samenvatting van het reglement. Via de link onderaan kun je het volledige (wettelijke) reglement lezen.
Wat?
Om ervoor te zorgen dat er voldoende parkeerplaatsen zijn langs de openbare weg, moet iedereen die bouwt of verbouwt de nodige ruimte (garage of parkeerplaats) voorzien op zijn eigendom. Is dit niet het geval, dan moet er als compensatie een belasting betaald worden. Ook wanneer parkeerruimte een nieuwe functie krijgt (bv. een garage ombouwen tot keuken), moet de belasting betaald worden.
Wie betaalt?
De belasting is verschuldigd door de opdrachtgever/bouwheer.
Eigenaars van een appartement zijn niet de opdrachtgever/bouwheer van het volledige gebouw, en moeten dus nooit betalen.
Als de bouwheer het bedrag bij de aankoop van een studio of appartement doorrekent aan de toekomstige eigenaar(s), kan het lokaal bestuur dit bedrag niet terugbetalen.
Hoeveel kost het?
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 |
8319 euro | 8527 euro | 8740 euro | 8959 euro | 9183 euro | 9412 euro |
De belastingplicht ontstaat:
- bij nieuwe gebouwen: in het jaar waarin het gebouw wind- en waterdicht is
- bij verbouwingen: in het jaar waarin de werken zijn beëindigd en ten laatste wanneer het gebouw in gebruik genomen wordt
- als de parkeerruimte een nieuwe functie krijgt: in het jaar waarin de wijziging gebeurt
De betaler is verplicht het vermoedelijke bedrag van de belasting 'vast te zetten' via een bankgarantie (hierbij betaalt de bank als de betaler het niet doet). Als het uiteindelijk te betalen bedrag minder is, wordt het verschil teruggegeven.
Wanneer moet je betalen?
De belasting moet betaald worden binnen de 2 maanden na verzending van het aanslagbiljet.
Een bezwaar indienen?
beslissing GR 15.12.25 - bekendmaking 19.12.25