In de eID zitten een contactloze (biometriegegevens) en een contactchip (kaart-, identiteits- en adresgegevens) waarmee je :
jouw identiteit online kan bevestigen
documenten elektronisch kan ondertekenen.
Vanaf 15 jaar ben je verplicht om je identiteitskaart altijd bij je te hebben.
Public cible
- Burger
Conditions
De leeftijd van 12 jaar bereikt hebben en de Belgische nationaliteit hebben.
Kinderen die 12 jaar zijn en nog een geldig Kids-ID hebben, krijgen een oproeping 3 maand vóór vervaldatum Kids-ID, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden. We nemen een foto van de burger aan ons loket. Pasfoto's dat je eventueel zelf wil meebrengen zijn maximaal 6 maanden oud en moeten voldoen aan de normen van de International Civil Aviation Organization (pdf). Het is belangrijk dat het gezicht goed zichtbaar is. Je moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten).
Geldigheidsduur
De geldigheidsduur van een eID is 10 jaar, uitgezonderd:
de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar: 6 jaar geldig.
de eID voor personen vanaf 75 jaar: 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.
Je vindt de vervaldatum aan de voorzijde van de kaart.
Als Belg ben je altijd verantwoordelijk om jouw eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat de oproepingsbrief voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Heb je een aantal weken voor vervaldatum van jouw eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf bij team Burgerzaken van jouw lokaal bestuur een nieuwe eID aan.
Bewijs
Bij de aanvraag van de eID breng je volgende zaken mee:
identiteitskaart
in geval van verlies,diefstal of vernietiging, het bewijs van aangifte van verlies, diefstal of vernietiging van een elektronische kaart of van een vreemdelingenkaart (bijlage 12)
Bij het afhalen van de eID:
identiteitskaart in bezit
de ontvangen brief met de pin- en pukcode
Procedure
Aanvragen (met oproepingsbrief of op eigen initiatief)
Vanaf de leeftijd van 12 jaar krijg je, van de gemeente waar je woont, automatisch een oproepingsbrief om de eID aan te vragen bij team Burgerzaken van jouw lokaal bestuur.
Ook als de geldigheidsperiode van jouw eID verloopt, krijg je automatisch een oproepingsbrief om een nieuwe eID aan te vragen.In een aantal gevallen kan je ook op eigen initiatief een eID aanvragen bij je lokaal bestuur :
als je eID verloren, gestolen of beschadigd is
als je foto niet meer gelijkend is
als je van naam of geslacht verandert
bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of na een ambtshalve schrapping
als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal.
Breng uw huidige identiteitskaart mee om een eID aan te vragen.
Is jouw eID gestolen? Meld de diefstal eerst bij de politie van de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden (of bij de lokale politie van je gemeente) én daarna bij je lokaal bestuur.
Opgelet! Een als gestolen of verloren gesignaleerd paspoort of eID is niet langer geldig. Zelfs als het document wordt teruggevonden, mag je het niet meer gebruiken.
Afhalen
Ongeveer een week later krijg je een brief met de Puk/Pin-code.
Om de elektronische handtekening te kunnen gebruiken activeer je de identiteitskaart met de puk- en pincode.Neem de brief met de codes mee naar team Burgerzaken om je eID af te halen.
Uw pincode kan je bij afhaling nog wijzigen als je dat wenst. Je hebt je pincode nodig als je je eID wilt gebruiken.
In dringende gevallen kan je een spoedprocedure aanvragen met levering 1 dag later.
Belgen in het buitenland
Belgen ouder dan 12 jaar die in het buitenland wonen, kunnen een eID krijgen bij de Belgische consulaire beroepspost waar ze zijn ingeschreven. De levertermijn is wel langer.
Sinds 21 juni 2021 kunnen ook de Belgische gemeenten aanvragen van eID behandelen voor Belgen ingeschreven in een consulair bevolkingsregister. Enkel de spoedprocedure is mogelijk, waarbij de kaart en bijhorende codes worden afgeleverd in de gemeente van aanvraag. Maak eerst een afspraak met :
als je in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest: de laatste gemeente (van inschrijving) in België
als je nooit in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest, maar wel in België bent geboren: de Belgische gemeente van geboorte
in alle andere gevallen: een Belgische gemeente naar keuze.
Montant
Identiteitskaart
aanvraag gewone procedure ( duur ongeveer 1 week) Kostprijs : € 20
aanvraag spoedprocedure (aanvraag vóór 15u00 is je EID en codes geleverd de volgende werkdag in de gemeente vóór 14u00, zaterdag is geen werkdag). Kostprijs : € 150
aanvraag spoedprocedure met levering identiteitskaart en codes te Brussel (FOD BIZA, Park Atrium, Koloniënstraat 1, 1000 Brussel).
Afhaling kan vanaf 4,5 uur na aanvraag tijdens de openingsuren : de maandag tot en met vrijdag van 08u30 tot 19u45, zaterdag van 08u30 tot 12u30). Kostprijs : € 150
Exceptions
Als je door gezondheidsproblemen niet meer zelf naar de dienst Burgerzaken kan gaan, kan je een alternatieve aanvraagprocedure vragen. Neem daarvoor contact op met jouw gemeente op het nummer 058 42 97 60.